Inför mottagande av Ukrainska flyktingar hösten 2022

Från och med den 1 september kommer Malå kommun att ta emot ett antal Ukrainska flyktingar enligt massflyktsdirektivet.

Malå kommun har ett ansvar att ordna boende till personer som sökt skydd i Sverige enligt massflyktsdirektivet samt att ordna plats för barnen i förskola och skola. Malå kommun ansvarar även för barnens sociala situation. Malå kommuns fördelningstal enligt massflyktsdirektivet är 30 st.

Inventering "Vill du hjälpa till?"

Malå kommun har möblerat upp lägenheter på Furugatan för ca 20 personer men vi söker fortsatt fler sängar och sänglinnen för att eventuellt kunna ta emot fler personer.

Vi ser också gärna att familjerna med barn får något att göra på dagarna och önskar därför utomhus- och inomhusleksaker, för barnen. Då vi ser säkerhet som en viktig aspekt så kommer vi att vara restriktiva med vad vi kommer att ta emot då det gäller leksaker och eventuellt neka om det inte är lämpliga. Tillsammans hjälps vi åt! Tack för din hjälp.

E-tjänsten når du via Malå kommuns E-tjänsteportal

Om du inte har möjlighet att använda E-tjänsten är du välkommen att ringa direkt till Ethel Cavén, tfn: 0953-140 74 så tar hon emot dina uppgifter via telefon.

Vill du bli enMalåvän?

Malå kommun behöver hjälp från invånare att skapa en bra tillvaro för de flyktingar som planeras komma till Malå från Ukraina.

Vad innebär det att vara en Malåvän?

• Hjälpa till med vardagliga saker som t.ex. att besöka Sjukstugan, affärer eller erbjuda fritidsaktiveter med mera.
  • Som kontaktperson och medmänniska på olika sätt hjälpa personen/personerna in i samhället,och skapa trygghet genom gemenskap och samtal.

Att vara Malåvän är att vara medmänniska som visar omtanke och är en hjälpande hand. Vi vill att Malå ska vara ett inkluderande och levande samhälle och all hjälp tas tacksamt emot. Vi är alla viktiga och behövs för varandra.

Är du intresserad eller har frågor kontakta:

Sabina Läntha
Tfn: 076-129 70 01
E-post: sabina.lantha@mala.se

Vad kan jag göra som privatperson?

Ett sätt att hjälpa till kan vara att skänka pengar till olika hjälporganisationer som själva då kan välja hur dina resurser kan användas på bästa sätt.

Har du saker, kläder eller annat som du vill skänka (som vi inte frågar efter i inventeringen) är du välkommen att ta kontakt med Galejan Secondhand som kommer att vara mottagningscentral. Du når Galejan på tfn: 0953-140 42.

Har du boende som du vill erbjuda vill vi tipsa dig om att vända dig till:
tryggstartisverige.se

Senast uppdaterad den 11 januari 2024

Translate the website with Google translate.