Samverkansavtal Malå kommun och Lokalpolisområde Skellefteå

Samverkansavtal mellan Malå kommun och lokalpolisområdet Skellefteå

Inledning

Malå kommun och lokalpolisområde Skellefteå (Lpo Skellefteå) är överens om att samverka i det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet för att förebygga brott och att de individer som bor, verkar och vistas ska vara trygga i Malå kommun.

Samverkansmodellen

Detta strategiska samverkansavtal är baserad på den gemensamma lägebilden som tagits fram av Malå kommun och Lpo Skellefteå

Samverkansmodellen bygger således på:

• Skapande av gemensam lägesbild är baserat på underlag som omfattar lokala lägesbilder, medborgardialoger, enkäter, statistik och faktaunderlag inhämtat av Lpo Skellefteå och Malå kommun

Framtagande av medborgarlöfte som bygger på medborgarnas önskemål av vad vi ska prioritera under året.

Kommunikationsplan

En gemensam kommunikationsplan kommer att tas fram till den årliga aktivitetsplanen som kommer att bygga på aktuell lägesbild och medborgarlöften.

Syfte med kommunikationsplanen är att ta fram gemensamma huvudbudskap till medborgarna i Malå kommun och samordna kommunikationsaktiviteter som berör aktiviteter kopplat till detta samverkansavtal samt medborgarlöftet.

Uppföljning och utvärdering

Kommunpolis och kommunens folkhälsosamordnare presenterar årlig en aktivitetsplan och dess bakgrund i början av varje år för styrgruppen.

I slutet på varje år redovisas en uppföljning av aktivitetsplanen för styrgruppen. Styrgruppen består av chefen för Lpo Skellefteå, kommunalråd Malå kommun och kommunchef Malå kommun.

Uppföljning av det lokala brottsförebyggande arbetet i Malå kommun skall även redovisas till kommunfullmäktige i samband med den årliga redovisningen av kommunens folkhälsoarbete.

Samverkansavtalet revideras fortlöpande vid behov.

Åtagande i samband med upprättande av detta samverkansavtal

• Polisen i Lpo Skellefteå bidrar med resurser i form av avsatt tid och personal för att upprätthålla samverkansavtalet.

• Polisen i Lpo Skellefteå ska tillse att det finns en kommunpolis som ansvarar för det lokala brottsförebyggande arbetet och som agerar som kontaktperson gentemot Malå kommun.

• Malå kommun bidrar med resurser i form av avsatt tid och personal för att upprätthålla samverkansavtalet.

• Malå kommun ska tillse att det finns en tjänsteperson som ansvarar för det lokala brottsförebyggande arbetet och som agerar som kontaktperson gentemot polisen i Lpo Skellefteå.

Senast uppdaterad den 11 januari 2024

Translate the website with Google translate.