Aktuellt

AVFALLSENKÄT MALÅ 2025

Dags att fylla i årets avfallsenkät. Kommunen har en viktig uppgift i att följa utvecklingen och tillhandahålla bra produkter och tjänster som möter dina krav. Därför vill vi be dig med kommunal sophämtning att besvara dessa frågor om er nöjdhet med kommunens tjänster.

Avfallsenkäten genomförs årligen och innehåller frågor om hur du upplever kommunens information, hur du sorterar ditt avfall, fakturor, bemötande, återvinningscentralen och återvinningsstationer.

Länk till avfallsenkäten

Hur såg svaren ut förra året?

  • Invånare sorterar regelbundet avfall som tidningar, plast och glas.
  • Respondenterna var över lag nöjda med personalens hjälp och bemötande vid återvinningscentralerna.
  • Många upplever att tillgängligheten till återvinningscentralerna är god och tillfredsställande.
  • Invånarna uttryckte övervägande positiv feedback om den kommunala informationen kring avfall och återvinning.
  • De flesta anser att avfallsservicen vid bostaden fungerar bra och att de har den service de behöver.

De vanligaste förbättringsönskemålen

Trots det positiva resultatet fanns det några återkommande åsikter om förbättringsmöjligheter.

  • Bättre tillgänglighet efterfrågas: många efterfrågade fler och mer flexibla öppettider samt oftare tömning av återvinningsbehållare.
  • Förbättrad städning: flera respondenter uttryckte missnöje med att vissa återvinningsstationer ofta är skräpiga och oorganiserade
  • Tydligare skyltning behövs: det fanns önskemål om bättre och tydligare skyltning vid stationerna för att underlätta källsorteringen och tydligare information hur avfallet hanteras efter sortering.

Så tas synpunkterna tillvara

Enkätsvaren används för att följa utvecklingen av våra tjänster och också att fånga upp åsikter för att kunna utveckla verksamheten.

Sedan förra årets enkät har återvinningsstationerna ökat i antal. Vår förhoppning är att tillgängligheten har förbättrats utifrån vår utbyggnad av ÅVS.

Vi tar till oss att städningen vid återvinningsstationerna behöver förbättras och fortsätter att se över rutiner och arbetssätt för att förbättra städningen vid stationerna.

Skyltar är uppsatta vid samtliga stationer med information om sortering och felanmälan, vi fortsätter se över förbättring och förtydligande av vår information vid stationer för att möta önskemål. 

Övrig återkoppling

En del respondenter uttryckte tvivel kring om det sorterade avfallet faktiskt återvinns korrekt. Vi kan förbättra vår information om hur ditt avfall tas tillvara efter att du lämnat den i dina kärl, men vill understryka att allt avfall hanteras enligt avfallsföreskrifterna

Länk till avfallsenkäten

Senast uppdaterad den 10 oktober 2025

AVFALL - TEKNISKA ENHETEN

Vill du göra en felanmälan?
Läs mer om felanmälan här

Verksamhetsansvarig GVA
Jörgen Enberg
Tfn: 0953-140 63
E-post: jorgen.enberg@mala.se

Handläggare tekniska
Emma Marklund
Tfn: 0953-140 19
E-post: emma.marklund@mala.se 

Translate the website with Google translate.